
Risenta har funnits sedan 1940 och passionen och nyfikenheten för hälsosam mat lever fortfarande kvar. Risentas affärsidé är enkel: att erbjuda god och hälsosam mat till alla som vill äta och leva hälsosamt.
När Risenta startades av Uno Grindby härjade andra världskriget och livsmedelsbristen var stor. Hans affärsidé var att förse landet med matprodukter, genom att importera ris, konserver, specialvaror åt bagerier och kryddor från länder utanför Europa. Där hittade han bättre råvaror och genom att själv smaka och undersöka råvarorna blev han snabbt en självlärd expert på företagets produkter.
Efter krigets slut blev det lättare att resa och Uno åkte till New York för att hitta nya typer av produkter. Snart reste han över hela världen och letade produkter. I slutet av fyrtiotalet hade han lagt grunden för Risentas import.
Ett gyllene 70-tal
Risenta blev känt för hela svenska folket på 70-talet. Då lanserades Risentas ”gula påsar” och fler än någonsin ville komponera hälsosam mat, och de gula påsarna fann sin väg in i många hem. Risenta gjorde också sitt inträde i dagligvaruhandeln och de gyllengula hyllraderna fanns på kort tid över hela landet. Sedan 40-talet hade företaget varit tongivande inom svensk hälsokosthandel och ledande inom sin nisch, men när hippie-eran stod i full blom skedde ett folkligt genombrott.